Johann Sebastian Bach
passages :: Kezdőlap :: Zene :: Gyűjtemények, sorozatok
1 / 1 oldal
Johann Sebastian Bach
Johann Sebastian Bach (1685. március 21., Eisenach – 1750. július 28., Lipcse)
Johann Sebastian Bach a barokk (és az egyetemes) zene egyik legnagyobb mestere. Már gyermekkorában kitűnt zenei tehetségével. Először édesapjától, a szintén neves Johann Ambrosius Bachtól, majd szülei halála után bátyjától, Johann Christoph Bachtól tanult. Első állása 1703-ban Weimarban volt, ahonnan később gyalogosan indult el Lübeckbe, hogy a kor neves orgonistáját, Buxtehudét felkeresse. 1707-ben a mühlhauseni (Türingia) Szent Blasius-templom orgonistája lett.
1717-től udvari karmester Köthenben.
1718-ban, első felesége – Maria Barbara – halála után nőül vette Anna Magdalena Wilckent, ő volt az első nő, aki a templomban egyházi szertartásokon énekelhetett, addig a szoprán szólamokat férfiak vagy fiúk tolmácsolták. Két házasságából 20 gyermeke született, de nem mindegyik maradt életben. Fiai közül is sokan választották a zenei pályát. 1722-ben Lipcsében megüresedett a Tamás-templom és iskola kántori állása, vele együtt a director musices tisztsége, s ez Lipcse összes templomának zenei irányítását is magában foglalta. A kántori állás kötelezte a zeneszerzőt új művek írására, ez hetente minimum két kantátát jelentett, a mű betanítását (férfi- és fiúkar, zenekar, szólisták) és előadását. Bach ekkor lett a Tamás-templom karnagya, s ez az állás egész életművét meghatározta. Amikor 1734-ben az iskola vezetésében változás történt, és az új igazgató a zenének kevesebb teret engedett, Bach a szász fejedelmi udvar támogatását élvezve megkapta az udvari karmester és zeneszerző címet (a titulus a nagyon előkelően hangzó Königlich Pohlnischer und Chur Saechssischer Hoff-Kompositeur, Capellmeister und Director Chori Musica Lipsiensis volt).
Élete utolsó három évében látása nagyban meggyöngült, három hályogműtétet hajtottak végre rajta, végül mégis megvakult. 1750. július 31-én temették el a lipcsei János-templom déli falánál lévő temetőben. Ezt a temetőt később felszámolták, s ma sem tudjuk, hol találhatók Bach földi maradványai. Jelképes sírja van a lipcsei Tamás-templomban.
Az utókor a mester iránti tiszteletből a barokk zene korszakának lezárását jelképesen Bach halálának esztendejével jelöli.
Halála után ismertsége és elismertsége hamar feledésbe merült, s majd a bécsi klasszicizmus, de még inkább a romantika fedezi újra fel Bach nagyságát.
Életművében az opera kivételével megtalálható a barokk zenei műfajok szinte mindegyike, és ezekben maradandót alkotott. Az életmű tematikus rendszerezését és katalogizálását W. Schmieder végezte el, a művek címe mellett látható BWV rövidítés az e jegyzékben található sorszámot vezeti be.
Bármily hihetetlenül hangzik is, Bach gazdag életművének csupán mintegy a fele maradt fenn, a Bach-művek többi része elveszett.
Hatszáznál is több kantátája közül csak kétszázat találtak meg.
Gondoljunk csak bele: akkoriban még nem létezett kottapapír, Bach saját maga vonalazta a kottaírásra használt papírt! A mai kottapapírok oldalanként 6–32 sort tartalmaznak, mindegyik sor öt vonalat – és ezt kézzel kellett megvonalazni, sokszor gyertyafény mellett.
A saját használatra szánt kottákat nem másolták le, ezek nagy része pedig Bach halála után egyszerűen megsemmisült.
Ha jól emlékszem Ráth-Végh István egyik könyvében olvastam arról, hogy a művek egy részét egy gyűjtő egy zöldségestől szerezte meg, aki csomagolópapírnak használta őket.
Az 1996-ban a hollandiai Leeuwarden-ben létrejött független hanglemezkiadó, a Brilliant Classics 1999-ben 160 korongon jelentette meg Johann Sebastian Bach életművének fennmaradt valamennyi darabját.
Re: Johann Sebastian Bach
Vol I - Orchestral Works & Chamber Music
CD1: Brandenburg Concertos
Bachnak egyedül a kötheni években adatott meg, hogy jó képességű, mai értelemben vett „hivatásos” zenekarral dolgozhatott együtt, amely 18 főnyi létszámával tekintélyes együttesnek számított. Hegedűversenyei, zenekari szvitjei mellett valószínűleg ez a társaság játszotta első ízben a brandenburgi versenyeket is; utóbbiak virtuóz, a kor átlag-írásmódját jóval meghaladó technikai színvonala ékesen bizonyítja a kötheni muzsikusok nyilvánvaló képességeit.
Bach 1718-ban, Lipót herceg kíséretében Karlsbadban tartózkodott, és itt ismerkedett meg Christian Ludwig brandenburgi őrgróffal, aki udvari zenekara számára műveket rendelt a kötheni karmestertől. Bach 1721 márciusában, saját kéziratos partitúrában küldte el a 6 concertót, amelyeket valószínű elő sem adtak Brandenburgban – talán nehézségük miatt –, és a művekért járó honoráriumról sem tud a krónika.
A 6 verseny közös jellemzője a derűs, életerős hang: valamennyi dúr hangnemű. Nyitó témáik szinte kivétel nélkül hármashangzatot körülíró, világos dallamok, amelyek potenciális energiája táplálja a tételek gazdagon szőtt, százféleképpen variált zenei anyagát. Mindegyik darab különböző zenekari apparátusra íródott. A szólisták csoportja – a tisztán vonósokra írt III. és VI. koncert kivételével – fúvós és vonós hangszereket egyesít, sajátos színt és karaktert kölcsönözve az alaphangzást meghatározó concertinónak. A műfajban inkább használatos fafúvók mellett Bach vadászkürtöt, trombitát is alkalmaz. Szerkezetét tekintve tulajdonképpen csak a II., IV. és V. verseny nevezhető igazán concerto grossónak, azaz kisebb és nagyobb hangszer-csoport szembeállításán alapuló formának. A fuvola és a hegedű mindhárom koncert szólóegyüttesében szerepel; a II-ban ezekhez trombita és oboa, a IV-ben még egy fuvola, az V-ben pedig csembaló társul. Ezek a műfajban eddig szokatlan hangszer-kombinációk adják mindegyik darab jellegzetes karakterét. A kézirat előadói gyakorlatra vonatkozó különleges értéke az előadási jelek Bachnál szokatlan sokasága: ennek okát abban gyanítják a kutatók, hogy Bach – személyes betanítás hiányában – megfelelő instrukciókkal kívánta ellátni a brandenburgi muzsikusokat.
No. 1 in F major, BWV 1046
01. [no tempo indication] (usually performed at Allegro or Allegro moderato)
02. Adagio in D minor
03. Allegro
04. Menuet – Trio I – Menuet da capo – Polacca – Menuet da capo – Trio II – Menuet da capo
No. 2 in F major, BWV 1047
05. [no tempo indication] (usually performed at Allegro)
06. Andante in D minor
07. Allegro assai
No. 3 in G major, BWV 1048
08. [no tempo indication] (usually performed at Allegro or Allegro moderato)
09. Adagio in E minor
10. Allegro
Musica Amphion
Conductor: Pieter-Jan Belder
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
CD1: Brandenburg Concertos
Bachnak egyedül a kötheni években adatott meg, hogy jó képességű, mai értelemben vett „hivatásos” zenekarral dolgozhatott együtt, amely 18 főnyi létszámával tekintélyes együttesnek számított. Hegedűversenyei, zenekari szvitjei mellett valószínűleg ez a társaság játszotta első ízben a brandenburgi versenyeket is; utóbbiak virtuóz, a kor átlag-írásmódját jóval meghaladó technikai színvonala ékesen bizonyítja a kötheni muzsikusok nyilvánvaló képességeit.
Bach 1718-ban, Lipót herceg kíséretében Karlsbadban tartózkodott, és itt ismerkedett meg Christian Ludwig brandenburgi őrgróffal, aki udvari zenekara számára műveket rendelt a kötheni karmestertől. Bach 1721 márciusában, saját kéziratos partitúrában küldte el a 6 concertót, amelyeket valószínű elő sem adtak Brandenburgban – talán nehézségük miatt –, és a művekért járó honoráriumról sem tud a krónika.
A 6 verseny közös jellemzője a derűs, életerős hang: valamennyi dúr hangnemű. Nyitó témáik szinte kivétel nélkül hármashangzatot körülíró, világos dallamok, amelyek potenciális energiája táplálja a tételek gazdagon szőtt, százféleképpen variált zenei anyagát. Mindegyik darab különböző zenekari apparátusra íródott. A szólisták csoportja – a tisztán vonósokra írt III. és VI. koncert kivételével – fúvós és vonós hangszereket egyesít, sajátos színt és karaktert kölcsönözve az alaphangzást meghatározó concertinónak. A műfajban inkább használatos fafúvók mellett Bach vadászkürtöt, trombitát is alkalmaz. Szerkezetét tekintve tulajdonképpen csak a II., IV. és V. verseny nevezhető igazán concerto grossónak, azaz kisebb és nagyobb hangszer-csoport szembeállításán alapuló formának. A fuvola és a hegedű mindhárom koncert szólóegyüttesében szerepel; a II-ban ezekhez trombita és oboa, a IV-ben még egy fuvola, az V-ben pedig csembaló társul. Ezek a műfajban eddig szokatlan hangszer-kombinációk adják mindegyik darab jellegzetes karakterét. A kézirat előadói gyakorlatra vonatkozó különleges értéke az előadási jelek Bachnál szokatlan sokasága: ennek okát abban gyanítják a kutatók, hogy Bach – személyes betanítás hiányában – megfelelő instrukciókkal kívánta ellátni a brandenburgi muzsikusokat.
No. 1 in F major, BWV 1046
01. [no tempo indication] (usually performed at Allegro or Allegro moderato)
02. Adagio in D minor
03. Allegro
04. Menuet – Trio I – Menuet da capo – Polacca – Menuet da capo – Trio II – Menuet da capo
No. 2 in F major, BWV 1047
05. [no tempo indication] (usually performed at Allegro)
06. Andante in D minor
07. Allegro assai
No. 3 in G major, BWV 1048
08. [no tempo indication] (usually performed at Allegro or Allegro moderato)
09. Adagio in E minor
10. Allegro
Musica Amphion
Conductor: Pieter-Jan Belder
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
- Kód:
http://tinyurl.com/lcezmlj
Re: Johann Sebastian Bach
Vol I - Orchestral Works & Chamber Music
CD2: Brandenburg Concertos
No. 4 in G major, BWV 1049
01. Allegro
02. Andante in E minor
03. Presto
No. 5 in D major, BWV 1050
04. Allegro
05. Affettuoso in B minor
06. Allegro
No. 6 in B♭ major, BWV 1051
07. [no tempo indication, alla breve] (usually performed at Allegro or Allegro moderato)
08. Adagio ma non tanto (in E♭ major, ends in an imperfect cadence of G minor)
09. Allegro
Musica Amphion
Conductor: Pieter-Jan Belder
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
CD2: Brandenburg Concertos
No. 4 in G major, BWV 1049
01. Allegro
02. Andante in E minor
03. Presto
No. 5 in D major, BWV 1050
04. Allegro
05. Affettuoso in B minor
06. Allegro
No. 6 in B♭ major, BWV 1051
07. [no tempo indication, alla breve] (usually performed at Allegro or Allegro moderato)
08. Adagio ma non tanto (in E♭ major, ends in an imperfect cadence of G minor)
09. Allegro
Musica Amphion
Conductor: Pieter-Jan Belder
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
- Kód:
http://tinyurl.com/jwlwjs8
Re: Johann Sebastian Bach
Vol I - Orchestral Works & Chamber Music
CD3: Orchestral Suites 1 & 2
1660 után a francia udvarban alkotó Jean-Baptiste Lully nevéhez kötődik az Ouverture, az entrée des ballet de cour kialakítása. Az operanyitány hármas lassú-gyors-lassú tagolása a német területeken is oly kedveltté vált, hogy a hangszeres nyitány-szvitek kezdő Ouverture tételének is meghatározó elemévé vált. Lully alkalmazta elsőként a zenekari szvit elnevezést az operáiban szereplő Ouverture és francia táncok (Bourrée, Gigue, Courante, Menuet stb.) gyűjteményére. Lully – a „Napkirály” XIV. Lajos teljhatalmú udvari zeneszerzője és zenei intendánsa – óriási hatással volt a barokk zenekari hangzásra azáltal, hogy a királyi 24 hegedűst (24 violons du roi) további 16 vonóssal (Bande des petits violons) és 12 oboistával egészítette ki. E meghatározó zenekari összeállítás mellett a zenei elképzelések és dallamok tették igazán franciás hangzásúakká zenéjét. Ezeket szerte Európában meghallották, másolták, utánozták. Ki szolgai módon, ki művészien.
Johann Sebastian Bach (1685–1750) négy zenekari szvitje (BWV 1066–1069) a szerző instrumentális műveinek sorát gazdagítja a Brandenburgi versenyek (BWV 1046–1051), hegedű és csembalóversenyei mellett. A szerző által ouverture-ként emlegetett szvitjei francia stílusú nyitány-szvitek. A zenekari szvitek keletkezési idejét egyes Bach-kutatók Bach kötheni udvarban eltöltött idejére, míg mások az 1725 körüli lipcsei évekre teszik.
A francia zenével történő találkozásához időben kissé vissza kell tekinteni az 1700–1702-ig terjedő időszakra, amikor Bach a lüneburgi Michaelis Gymnasium ösztöndíjas diákjainak sorába tartozott. Iskolájának kottatára korának egyik leggazdagabb gyűjteménye volt, ahol Bach zenei ismereteit szorgosan bővítette számos német, olasz és francia zene tanulmányozásával. Lüneburg hűbérura a hannoveri hercegi család volt. A herceg Lüneburgtól nem messze, Celle-ben lévő kastélyában fényűző franciás udvarral rendelkezett, ahol a zártkörű estélyeken francia zenekar szórakoztatta a közönséget. Kutatások szerint Thomas de La Selle, Bach lüneburgi iskolájának táncmestere és a zenekar hegedűse is volt egyben, s Bach az ő segítségével ismerkedett a francia kamarazenével. Lully és Couperin művei mellett Grigny, Dieupart szvitjeit is játszotta a zenekarban Bach, mint kisegítő hegedűs. Ezekről a művekről saját kezűleg készített másolatokat. Külön táblázatot készített a francia stílusú díszítésekről ugyanúgy, ahogy később segítségképpen lejegyezte a „maniere” legfontosabb díszítéseit a fiának, Wilhelm Friedemann Bachnak írt Klavierbüchlein gyűjteményébe. (Hetessy Csaba)
Suite No. 1 in C major, BWV 1066
01. Ouverture
02. Courante
03. Gavotte I/II
04. Forlane
05. Menuet I/II
06. Bourrée I/II
07. Passepied I/II
Suite No. 2 in B minor, BWV 1067
08. Ouverture
09. Rondeau
10. Sarabande
11. Bourrée I/II
12. Polonaise / Double
13. Menuet
14. Badinerie
Consort of London
Conductor: Robert Haydon Clark
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
CD3: Orchestral Suites 1 & 2
1660 után a francia udvarban alkotó Jean-Baptiste Lully nevéhez kötődik az Ouverture, az entrée des ballet de cour kialakítása. Az operanyitány hármas lassú-gyors-lassú tagolása a német területeken is oly kedveltté vált, hogy a hangszeres nyitány-szvitek kezdő Ouverture tételének is meghatározó elemévé vált. Lully alkalmazta elsőként a zenekari szvit elnevezést az operáiban szereplő Ouverture és francia táncok (Bourrée, Gigue, Courante, Menuet stb.) gyűjteményére. Lully – a „Napkirály” XIV. Lajos teljhatalmú udvari zeneszerzője és zenei intendánsa – óriási hatással volt a barokk zenekari hangzásra azáltal, hogy a királyi 24 hegedűst (24 violons du roi) további 16 vonóssal (Bande des petits violons) és 12 oboistával egészítette ki. E meghatározó zenekari összeállítás mellett a zenei elképzelések és dallamok tették igazán franciás hangzásúakká zenéjét. Ezeket szerte Európában meghallották, másolták, utánozták. Ki szolgai módon, ki művészien.
Johann Sebastian Bach (1685–1750) négy zenekari szvitje (BWV 1066–1069) a szerző instrumentális műveinek sorát gazdagítja a Brandenburgi versenyek (BWV 1046–1051), hegedű és csembalóversenyei mellett. A szerző által ouverture-ként emlegetett szvitjei francia stílusú nyitány-szvitek. A zenekari szvitek keletkezési idejét egyes Bach-kutatók Bach kötheni udvarban eltöltött idejére, míg mások az 1725 körüli lipcsei évekre teszik.
A francia zenével történő találkozásához időben kissé vissza kell tekinteni az 1700–1702-ig terjedő időszakra, amikor Bach a lüneburgi Michaelis Gymnasium ösztöndíjas diákjainak sorába tartozott. Iskolájának kottatára korának egyik leggazdagabb gyűjteménye volt, ahol Bach zenei ismereteit szorgosan bővítette számos német, olasz és francia zene tanulmányozásával. Lüneburg hűbérura a hannoveri hercegi család volt. A herceg Lüneburgtól nem messze, Celle-ben lévő kastélyában fényűző franciás udvarral rendelkezett, ahol a zártkörű estélyeken francia zenekar szórakoztatta a közönséget. Kutatások szerint Thomas de La Selle, Bach lüneburgi iskolájának táncmestere és a zenekar hegedűse is volt egyben, s Bach az ő segítségével ismerkedett a francia kamarazenével. Lully és Couperin művei mellett Grigny, Dieupart szvitjeit is játszotta a zenekarban Bach, mint kisegítő hegedűs. Ezekről a művekről saját kezűleg készített másolatokat. Külön táblázatot készített a francia stílusú díszítésekről ugyanúgy, ahogy később segítségképpen lejegyezte a „maniere” legfontosabb díszítéseit a fiának, Wilhelm Friedemann Bachnak írt Klavierbüchlein gyűjteményébe. (Hetessy Csaba)
Suite No. 1 in C major, BWV 1066
01. Ouverture
02. Courante
03. Gavotte I/II
04. Forlane
05. Menuet I/II
06. Bourrée I/II
07. Passepied I/II
Suite No. 2 in B minor, BWV 1067
08. Ouverture
09. Rondeau
10. Sarabande
11. Bourrée I/II
12. Polonaise / Double
13. Menuet
14. Badinerie
Consort of London
Conductor: Robert Haydon Clark
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
- Kód:
http://tinyurl.com/ms6q265
A hozzászólást Levin összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Vas. Ápr. 30, 2017 9:51 am-kor.
Re: Johann Sebastian Bach
Vol I - Orchestral Works & Chamber Music
CD4: Orchestral Suites 3 & 4
A kutatók által legkorábbira datált D-dúr szvit (BWV 1069) nyitányában a hangolásnak köszönhetően szerephez jutnak a trombiták, és csillogó hangzásukkal varázsolják ünnepélyessé a zenét az üstdob kísérettel. A 3-es Menuet a hegedűk és oboák vezetésével lüktet, szinte egy kisebb concertino-t hallunk. A Résouissance (jelentése: vidám szórakozás) karaktere pergő tűzijáték, ahol ismét trombiták, oboák, üstdob, vonósok és continuo szerepelnek. A tételben nem is Lully, hanem mintha Handel zenéje és pompázatos hangszerelése köszönne vissza kísérteties módon. Pedig ez is Johann Sebastian Bach. Vagy ez maga a késő barokk? Amikor szinte nem különböznek a művek külső kontúrjai? (Hetessy Csaba)
Suite No. 3 in D major, BWV 1068
01. Ouverture
02. Air
03. Gavotte
04. Bourrée
05. Gigue
Suite No. 4 in D major, BWV 1069
06. Ouverture
07. Bourrée
08. Gavotte
09. Menuet I/II
10. Réjouissance
Consort of London
Conductor: Robert Haydon Clark
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
CD4: Orchestral Suites 3 & 4
A kutatók által legkorábbira datált D-dúr szvit (BWV 1069) nyitányában a hangolásnak köszönhetően szerephez jutnak a trombiták, és csillogó hangzásukkal varázsolják ünnepélyessé a zenét az üstdob kísérettel. A 3-es Menuet a hegedűk és oboák vezetésével lüktet, szinte egy kisebb concertino-t hallunk. A Résouissance (jelentése: vidám szórakozás) karaktere pergő tűzijáték, ahol ismét trombiták, oboák, üstdob, vonósok és continuo szerepelnek. A tételben nem is Lully, hanem mintha Handel zenéje és pompázatos hangszerelése köszönne vissza kísérteties módon. Pedig ez is Johann Sebastian Bach. Vagy ez maga a késő barokk? Amikor szinte nem különböznek a művek külső kontúrjai? (Hetessy Csaba)
Suite No. 3 in D major, BWV 1068
01. Ouverture
02. Air
03. Gavotte
04. Bourrée
05. Gigue
Suite No. 4 in D major, BWV 1069
06. Ouverture
07. Bourrée
08. Gavotte
09. Menuet I/II
10. Réjouissance
Consort of London
Conductor: Robert Haydon Clark
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
- Kód:
http://tinyurl.com/ms6q265
A hozzászólást Levin összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Pént. Május 05, 2017 5:51 am-kor.
Re: Johann Sebastian Bach
Vol I - Orchestral Works & Chamber Music
CD5: Violin Concertos
"Érdemes lenne jó néhány nem-zenész fiataltól megkérdezni, mire gondol, ha azt a kifejezést hallja, hogy zongoraverseny vagy hegedűverseny. Tulajdonképpen a legszélsőségesebb képzettársításokon sem rökönyödhetnénk meg (például azon, hogy motorral felszerelt négykerekű zongorák körversenyt futnak), hiszen a kifejezés önmagában is meglehetősen szerencsétlen. Nehéz lenne pontosan kideríteni, hogyan nyert polgárjogot a leginkább sportvonatkozásban használatos „verseny” szó a zenei műfajok világában, valószínű azonban, hogy a barokk concertók jellemzéséből ismerős „hangszerek közötti versengés” lehetett a kiindulópont. A német, angol vagy francia nyelvben ma is az olasz concerto szó megfelelő változatát használják, és hasonlóképpen nálunk is elterjedt kifejezés a zongorakoncert vagy hegedűkoncert, annak ellenére, hogy a koncert szó önmagában mást is jelent: hangversenyt. A műfaj gyűjtőneve a versenymű, így tehát a verseny szó, úgy tűnik, végleg beleivódott zenei szókincsünkbe (a zenei versenyekről nem is beszélve).
Versengés, vetélkedés a szólóhangszer (vagy szólóhangszerek) és a zenekari hangszerek között: ez a barokk concertók egyik legjellegzetesebb vonása; ezt tanítja minden tankönyv, ezt olvashatjuk a hangverseny-ismertetőkben. Azt is tudjuk, hogy ha egy hangszer áll a zenekarral szemben, akkor szóló-concertóról beszélünk, ha egy kis hangszercsoport, akkor concerto grossóról. Ma már mindezt – hallgatólagos megállapodás alapján – egyértelműnek fogadjuk el, holott a barokk zene korában egyáltalán nem volt az. Kezdetben a concerto szót egészen más értelemben használták, általában a különféle típusú hangszerek vagy énekesek és hangszerek egyesítéséből létrejött zeneműveket hívták így, a szó „megállapodás, megbeszélés” értelmében. Így következésképp a concerto műfaj ebben az értelemben nem feltételezett okvetlenül szólista közreműködőt. A concerto szó másik, ma is használt jelentése a barokk fénykorában terjedt el, akkor is egyszerre két jelentésben; mint zenei műfaj és mint zenélési, előadási mód. Ekkor már valóban a szólamok közötti versengéssel, vetélkedéssel lehetett jellemezni a concertókat, hiszen a legtöbb zenekar felépítése is ilyen játékmódra ösztönzött.
Jelenleg összesen hat Bach hegedűversenyről tudunk, ezek közül kettő maradt fenn eredeti formájában (az a-moll Bach kéziratában, az E-dúr másolatokban), a többi négy csembalóversenyként hagyományozódott az utókorra. Hogy e csembalóversenyek Bach saját hegedűversenyeinek átiratai, bizonyítják a csembalószólam hegedűszerű, a hegedű technikáját kihasználó dallamfordulatai, valamint az a tény, hogy a fennmaradt a-moll és E-dúr hegedűversenynek is elkészítette Bach a csembalóverseny-verzióját." (A hét zeneműve)
Violin Concerto in A minor BWV 1041
01. I. Allegro
02. II. Adagio
03. III. Allegro
Violin Concerto in E major BWV 1042
04. I. Allegro
05. II. Adagio
06. III. Allegro Assai
Violin Concerto in D minor BWV 1052
07. I. Allegro
08. II. Largo
09. III. Presto
Violin Concerto in G minor BWV 1056
10. I. Allegro
11. II. Andante
12. III. Allegro Assai
Emmy Verhey - violin
Camerata Antonio Luco
Concerto for 3 violins, strings & basso continuo in D major BWV 1064
13. I. Allegro
14. II. Adagio
15. III. Allegro
Henk Rubingh, Rainer Kussmaul, Thomas Hengelbrock - Violin
Amsterdam Bach Soloists
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
CD5: Violin Concertos
"Érdemes lenne jó néhány nem-zenész fiataltól megkérdezni, mire gondol, ha azt a kifejezést hallja, hogy zongoraverseny vagy hegedűverseny. Tulajdonképpen a legszélsőségesebb képzettársításokon sem rökönyödhetnénk meg (például azon, hogy motorral felszerelt négykerekű zongorák körversenyt futnak), hiszen a kifejezés önmagában is meglehetősen szerencsétlen. Nehéz lenne pontosan kideríteni, hogyan nyert polgárjogot a leginkább sportvonatkozásban használatos „verseny” szó a zenei műfajok világában, valószínű azonban, hogy a barokk concertók jellemzéséből ismerős „hangszerek közötti versengés” lehetett a kiindulópont. A német, angol vagy francia nyelvben ma is az olasz concerto szó megfelelő változatát használják, és hasonlóképpen nálunk is elterjedt kifejezés a zongorakoncert vagy hegedűkoncert, annak ellenére, hogy a koncert szó önmagában mást is jelent: hangversenyt. A műfaj gyűjtőneve a versenymű, így tehát a verseny szó, úgy tűnik, végleg beleivódott zenei szókincsünkbe (a zenei versenyekről nem is beszélve).
Versengés, vetélkedés a szólóhangszer (vagy szólóhangszerek) és a zenekari hangszerek között: ez a barokk concertók egyik legjellegzetesebb vonása; ezt tanítja minden tankönyv, ezt olvashatjuk a hangverseny-ismertetőkben. Azt is tudjuk, hogy ha egy hangszer áll a zenekarral szemben, akkor szóló-concertóról beszélünk, ha egy kis hangszercsoport, akkor concerto grossóról. Ma már mindezt – hallgatólagos megállapodás alapján – egyértelműnek fogadjuk el, holott a barokk zene korában egyáltalán nem volt az. Kezdetben a concerto szót egészen más értelemben használták, általában a különféle típusú hangszerek vagy énekesek és hangszerek egyesítéséből létrejött zeneműveket hívták így, a szó „megállapodás, megbeszélés” értelmében. Így következésképp a concerto műfaj ebben az értelemben nem feltételezett okvetlenül szólista közreműködőt. A concerto szó másik, ma is használt jelentése a barokk fénykorában terjedt el, akkor is egyszerre két jelentésben; mint zenei műfaj és mint zenélési, előadási mód. Ekkor már valóban a szólamok közötti versengéssel, vetélkedéssel lehetett jellemezni a concertókat, hiszen a legtöbb zenekar felépítése is ilyen játékmódra ösztönzött.
Jelenleg összesen hat Bach hegedűversenyről tudunk, ezek közül kettő maradt fenn eredeti formájában (az a-moll Bach kéziratában, az E-dúr másolatokban), a többi négy csembalóversenyként hagyományozódott az utókorra. Hogy e csembalóversenyek Bach saját hegedűversenyeinek átiratai, bizonyítják a csembalószólam hegedűszerű, a hegedű technikáját kihasználó dallamfordulatai, valamint az a tény, hogy a fennmaradt a-moll és E-dúr hegedűversenynek is elkészítette Bach a csembalóverseny-verzióját." (A hét zeneműve)
Violin Concerto in A minor BWV 1041
01. I. Allegro
02. II. Adagio
03. III. Allegro
Violin Concerto in E major BWV 1042
04. I. Allegro
05. II. Adagio
06. III. Allegro Assai
Violin Concerto in D minor BWV 1052
07. I. Allegro
08. II. Largo
09. III. Presto
Violin Concerto in G minor BWV 1056
10. I. Allegro
11. II. Andante
12. III. Allegro Assai
Emmy Verhey - violin
Camerata Antonio Luco
Concerto for 3 violins, strings & basso continuo in D major BWV 1064
13. I. Allegro
14. II. Adagio
15. III. Allegro
Henk Rubingh, Rainer Kussmaul, Thomas Hengelbrock - Violin
Amsterdam Bach Soloists
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
- Kód:
http://tinyurl.com/m23ctcf
A hozzászólást Levin összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Szer. Május 10, 2017 3:54 pm-kor.
Re: Johann Sebastian Bach
Vol I - Orchestral Works & Chamber Music
CD6: Harpsichord Concertos
Bach instrumentális művei, köztük a concertók keletkezési idejét a szakirodalom általában Bach kötheni udvarban eltöltött idejére (1718-1723) teszi , de egyes kutatók szerint több darab íródhatott a lipcsei évek első időszakában 1725 körül is. Feltételezik, hogy ez utóbbiak a lipcsei Collegium Musicum előadásaira készülhettek, melynek Bach 1729 és 1737 között a vezetője is volt. A Telemann alapította együttes - melynek tagjait az egyetem hallgatóiból válogatott zenészek alkották - rendszeresen szabadtéri, fáklyákkal kivilágított esti koncerteket adott a Zimmermann-féle kávéházban, több száz fős publikumnak, s más városi rendezvényeken is fellépett. Bach minden bizonnyal nekik komponálta a csembalóversenyek nagy részét.
"A mai zenehallgató csembalóverseny formájában ismeri e műveket, a modern filológia azonban abból a feltevésből indul ki, hogy Bach csembalóversenyei szerzői átiratok, melyeknek eredetijében valamely egyszólamú dallamhangszer játszotta a magánszólamot.
E feltételezés három eseten alapul. Három Bach-csembalóversenyt ismerünk ugyanis, amelyeknek ténylegesen fennmaradt dallamhangszeres eredetije: a g-moll koncert (BWV 1058) előzménye az a-moll hegedűverseny (BWV 1041), a D-dúré az E-dúr hegedűverseny (BWV 1042), az F-dúré (BWV 1057) pedig a hegedű- és két furulyaszólistát előíró 4. Brandenburgi verseny. Nem csoda hát, ha már több, mint száz évvel ezelőtt, a régi Bach-összkiadás lapjain felmerült a gyanú: Bachnak nemcsak a fenti három, hanem valamennyi csembalóversenye – meglévő vagy elveszett eredetikből készült – átirat." (Dolinszky Miklós)
A művek:
Harpsichord Concerto, D Minor (BWV 1052)
6-1 Allegro 7:47
6-2 Adagio 5:39
6-3 Allegro 8:02
Harpsichord Concerto, E Major (BWV 1053)
6-4 Without Tempo Indication 8:06
6-5 Siciliano 4:27
6-6 Allegro 6:30
Harpsichord Concerto, D Major (BWV 1054)
6-7 Without Tempo Indication 7:50
6-8 Adagio E Piano Sempre 5:11
6-9 Allegro 2:50
Harpsichord Concerto, A Major (BWV 1055)
6-10 Allegro 4:27
6-11 Larghetto 5:29
6-12 Allegro Ma Non Tanto 4:10
Christine Schornsheim - harpsichord
Neues Bachisches Collegium Musicum
Conductor – Burkhard Glaetzner
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
CD6: Harpsichord Concertos
Bach instrumentális művei, köztük a concertók keletkezési idejét a szakirodalom általában Bach kötheni udvarban eltöltött idejére (1718-1723) teszi , de egyes kutatók szerint több darab íródhatott a lipcsei évek első időszakában 1725 körül is. Feltételezik, hogy ez utóbbiak a lipcsei Collegium Musicum előadásaira készülhettek, melynek Bach 1729 és 1737 között a vezetője is volt. A Telemann alapította együttes - melynek tagjait az egyetem hallgatóiból válogatott zenészek alkották - rendszeresen szabadtéri, fáklyákkal kivilágított esti koncerteket adott a Zimmermann-féle kávéházban, több száz fős publikumnak, s más városi rendezvényeken is fellépett. Bach minden bizonnyal nekik komponálta a csembalóversenyek nagy részét.
"A mai zenehallgató csembalóverseny formájában ismeri e műveket, a modern filológia azonban abból a feltevésből indul ki, hogy Bach csembalóversenyei szerzői átiratok, melyeknek eredetijében valamely egyszólamú dallamhangszer játszotta a magánszólamot.
E feltételezés három eseten alapul. Három Bach-csembalóversenyt ismerünk ugyanis, amelyeknek ténylegesen fennmaradt dallamhangszeres eredetije: a g-moll koncert (BWV 1058) előzménye az a-moll hegedűverseny (BWV 1041), a D-dúré az E-dúr hegedűverseny (BWV 1042), az F-dúré (BWV 1057) pedig a hegedű- és két furulyaszólistát előíró 4. Brandenburgi verseny. Nem csoda hát, ha már több, mint száz évvel ezelőtt, a régi Bach-összkiadás lapjain felmerült a gyanú: Bachnak nemcsak a fenti három, hanem valamennyi csembalóversenye – meglévő vagy elveszett eredetikből készült – átirat." (Dolinszky Miklós)
A művek:
Harpsichord Concerto, D Minor (BWV 1052)
6-1 Allegro 7:47
6-2 Adagio 5:39
6-3 Allegro 8:02
Harpsichord Concerto, E Major (BWV 1053)
6-4 Without Tempo Indication 8:06
6-5 Siciliano 4:27
6-6 Allegro 6:30
Harpsichord Concerto, D Major (BWV 1054)
6-7 Without Tempo Indication 7:50
6-8 Adagio E Piano Sempre 5:11
6-9 Allegro 2:50
Harpsichord Concerto, A Major (BWV 1055)
6-10 Allegro 4:27
6-11 Larghetto 5:29
6-12 Allegro Ma Non Tanto 4:10
Christine Schornsheim - harpsichord
Neues Bachisches Collegium Musicum
Conductor – Burkhard Glaetzner
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
- Kód:
https://zenekucko.com/wp/03453
A hozzászólást Levin összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Szomb. Jún. 27, 2020 7:47 am-kor.
Re: Johann Sebastian Bach
Vol I - Orchestral Works & Chamber Music
CD7: Harpsichord Concertos
Harpsichord Concerto, F Minor (BWV 1056)
7-1 Without Tempo Indication 4:26
7-2 Largo 2:25
7-3 Presto 3:31
Concerto For Harpsichord, 2 Flutes, Strings & Basso Continuo, F Major (BWV 1057)
7-4 Without Tempo Indication 7:13
7-5 Andante 3:40
7-6 Allegro Assai 5:11
Harpsichord Concerto, G Minor (BWV 1058)
7-7 Without Tempo Indication 4:10
7-8 Andante 6:09
7-9 Allegro Assai 4:01
Christine Schornsheim - harpsichord
Neues Bachisches Collegium Musicum
Conductor – Burkhard Glaetzner
Concerto For 2 Harpsichords, Strings & Basso Continuo, C Minor (BWV 1060)
7-10 Allegro 5:30
7-11 Largo Ovvero Adagio 5:45
7-12 Allegro 3:42
Christine Schornsheim, Armin Thalheim - harpsichord
Neues Bachisches Collegium Musicum
Conductor – Burkhard Glaetzner
Concerto For 4 Harpsichords, Strings & Basso Continuo, A Minor (BWV 1065)
7-13 Without Tempo Indication 3:58
7-14 Largo 2:30
7-15 Allegro 3:25
Christine Schornsheim, Armin Thalheim, Mechtild Stark, Violetta Liebsch - harpsichord
Neues Bachisches Collegium Musicum
Conductor – Burkhard Glaetzner
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
CD7: Harpsichord Concertos
Harpsichord Concerto, F Minor (BWV 1056)
7-1 Without Tempo Indication 4:26
7-2 Largo 2:25
7-3 Presto 3:31
Concerto For Harpsichord, 2 Flutes, Strings & Basso Continuo, F Major (BWV 1057)
7-4 Without Tempo Indication 7:13
7-5 Andante 3:40
7-6 Allegro Assai 5:11
Harpsichord Concerto, G Minor (BWV 1058)
7-7 Without Tempo Indication 4:10
7-8 Andante 6:09
7-9 Allegro Assai 4:01
Christine Schornsheim - harpsichord
Neues Bachisches Collegium Musicum
Conductor – Burkhard Glaetzner
Concerto For 2 Harpsichords, Strings & Basso Continuo, C Minor (BWV 1060)
7-10 Allegro 5:30
7-11 Largo Ovvero Adagio 5:45
7-12 Allegro 3:42
Christine Schornsheim, Armin Thalheim - harpsichord
Neues Bachisches Collegium Musicum
Conductor – Burkhard Glaetzner
Concerto For 4 Harpsichords, Strings & Basso Continuo, A Minor (BWV 1065)
7-13 Without Tempo Indication 3:58
7-14 Largo 2:30
7-15 Allegro 3:25
Christine Schornsheim, Armin Thalheim, Mechtild Stark, Violetta Liebsch - harpsichord
Neues Bachisches Collegium Musicum
Conductor – Burkhard Glaetzner
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
- Kód:
https://zenekucko.com/wp/03519
A hozzászólást Levin összesen 2 alkalommal szerkesztette, legutóbb Pént. Júl. 03, 2020 12:29 pm-kor.
Re: Johann Sebastian Bach
Vol I - Orchestral Works & Chamber Music
CD8: Concertos for 2 & 3 Harpsichords
Concerto For 2 Harpsichords, Strings & Basso Continuo, C Major (BWV 1061)
8-1 Allegro 7:19
8-2 Adagio Ovvero Largo 4:39
8-3 Fuga 5:50
Concerto For 2 Harpsichords, Strings & Basso Continuo, C Minor (BWV 1062)
8-4 Allegro 3:49
8-5 Andante 6:01
8-6 Allegro Assai 4:51
Concerto For 3 Harpsichords, Strings & Basso Continuo, D Minor (BWV 1063)
8-7 Allegro 5:03
8-8 Alla Siciliana 4:48
8-9 Allegro 4:30
Concerto For 3 Harpsichords, Strings & Basso Continuo, C Major (BWV 1064)
8-10 Allegro 6:30
8-11 Adagio 5:49
8-12 Allegro 4:32
Anton Heiller, Erna Heiller, Kurt Rapf - harpsichord
I Solisti Di Zagreb
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
CD8: Concertos for 2 & 3 Harpsichords
Concerto For 2 Harpsichords, Strings & Basso Continuo, C Major (BWV 1061)
8-1 Allegro 7:19
8-2 Adagio Ovvero Largo 4:39
8-3 Fuga 5:50
Concerto For 2 Harpsichords, Strings & Basso Continuo, C Minor (BWV 1062)
8-4 Allegro 3:49
8-5 Andante 6:01
8-6 Allegro Assai 4:51
Concerto For 3 Harpsichords, Strings & Basso Continuo, D Minor (BWV 1063)
8-7 Allegro 5:03
8-8 Alla Siciliana 4:48
8-9 Allegro 4:30
Concerto For 3 Harpsichords, Strings & Basso Continuo, C Major (BWV 1064)
8-10 Allegro 6:30
8-11 Adagio 5:49
8-12 Allegro 4:32
Anton Heiller, Erna Heiller, Kurt Rapf - harpsichord
I Solisti Di Zagreb
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
- Kód:
https://zenekucko.com/wp/03589
A hozzászólást Levin összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Csüt. Júl. 23, 2020 11:57 am-kor.
Re: Johann Sebastian Bach
Vol I - Orchestral Works & Chamber Music
CD9: Double Concertos
"Johann Sebastian Bach életében – ha első feleségének halálától eltekintünk – sok szempontból bizonnyal az 1717 és 1723 közötti kötheni évek voltak a legkiegyensúlyozottabbak. A megelőző weimari periódus templomi orgonistája és a következő lipcsei korszak kántora és templomi zeneigazgatója Köthenben udvari karmesterként működött Lipót herceg udvarában. Ebben a par excellence világi állásban Bachnak nem volt köze templomi zenéhez, énekhanghoz, orgonához – nem is igen volt igényesebb hangszer a hercegi kastélyban -, mégis olyan jól érezte magát, hogy egy későbbi levelében így emlékezett: Köthenben „kegyes, zenekedvelő és egyben zeneértő fejedelmet szolgáltam, s azt reméltem, hogy nála fejezhetem be az életemet”. Sőt: amikor meghívták Lipcsébe, a Tamás-templom zeneigazgatójának és kántorának, akkor, mint maga írja, „… cseppet sem volt ínyemre, hogy karnagyból kántorrá legyek”." (Malina János, MR2.hu)
A kötheni korszakban születtek a két szólóhangszerre és zenekarra írt versenyművek is.
A művek:
Concerto for flute, violin, harpsichord, strings & b.c. in A minor, BWV 1044
1. Allegro 8:57
2. Adagio 5:57
3. Alla breve 7:29
Marieke Schneemann (flute), Le Perry(violin), Menno van Delft (harpsichord), Netherlands Bach Ensemble, Krijn Koetsveld
Concerto for oboe, violin, strings & b.c. in D minor, BWV 1060
4. Allegro 5:01
5. Adagio 5:53
6. Allegro 3:38
Danielle Kreeft(oboe), Juditha Heberlin (violin), Netherlands Bach Ensemble, Krijn Koetsveld
Concerto for oboe d'amore, strings & b.c. in A major, BWV 1055
7. Allegro 4:03
8. Larghetto 4:19
9. Allegro ma non tanto 4:02
Rob Visser (oboe d'amore), Amsterdam Bach Soloists
Concerto for 2 violins, strings & b.c. in D minor, BWV 1043
10. Vivace 4:06
11. Largo 7:03
12. Allegro 5:20
Darius Polack, Kamil Dryzgula (violins), Lodz Chamber Orchestra, Zdzilav Szostak
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
CD9: Double Concertos
"Johann Sebastian Bach életében – ha első feleségének halálától eltekintünk – sok szempontból bizonnyal az 1717 és 1723 közötti kötheni évek voltak a legkiegyensúlyozottabbak. A megelőző weimari periódus templomi orgonistája és a következő lipcsei korszak kántora és templomi zeneigazgatója Köthenben udvari karmesterként működött Lipót herceg udvarában. Ebben a par excellence világi állásban Bachnak nem volt köze templomi zenéhez, énekhanghoz, orgonához – nem is igen volt igényesebb hangszer a hercegi kastélyban -, mégis olyan jól érezte magát, hogy egy későbbi levelében így emlékezett: Köthenben „kegyes, zenekedvelő és egyben zeneértő fejedelmet szolgáltam, s azt reméltem, hogy nála fejezhetem be az életemet”. Sőt: amikor meghívták Lipcsébe, a Tamás-templom zeneigazgatójának és kántorának, akkor, mint maga írja, „… cseppet sem volt ínyemre, hogy karnagyból kántorrá legyek”." (Malina János, MR2.hu)
A kötheni korszakban születtek a két szólóhangszerre és zenekarra írt versenyművek is.
A művek:
Concerto for flute, violin, harpsichord, strings & b.c. in A minor, BWV 1044
1. Allegro 8:57
2. Adagio 5:57
3. Alla breve 7:29
Marieke Schneemann (flute), Le Perry(violin), Menno van Delft (harpsichord), Netherlands Bach Ensemble, Krijn Koetsveld
Concerto for oboe, violin, strings & b.c. in D minor, BWV 1060
4. Allegro 5:01
5. Adagio 5:53
6. Allegro 3:38
Danielle Kreeft(oboe), Juditha Heberlin (violin), Netherlands Bach Ensemble, Krijn Koetsveld
Concerto for oboe d'amore, strings & b.c. in A major, BWV 1055
7. Allegro 4:03
8. Larghetto 4:19
9. Allegro ma non tanto 4:02
Rob Visser (oboe d'amore), Amsterdam Bach Soloists
Concerto for 2 violins, strings & b.c. in D minor, BWV 1043
10. Vivace 4:06
11. Largo 7:03
12. Allegro 5:20
Darius Polack, Kamil Dryzgula (violins), Lodz Chamber Orchestra, Zdzilav Szostak
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
- Kód:
https://zenekucko.com/wp/03663
A hozzászólást Levin összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Szer. Aug. 05, 2020 11:47 am-kor.
Re: Johann Sebastian Bach
Vol I - Orchestral Works & Chamber Music
CD10: Sonate e partite per Violino Solo I.
"Bach, aki apjától tanult hegedülni, bizonyára jól játszott e hangszeren, hiszen Weimarban (1708—1717) a koncertmesteri állást is betöltötte. Szólóhegedűre irt szonátáit és partitáit mindencsérre kiváló hegedűs számára írhatta, mert ezeknek technikai-zenei megoldása akkor is jelentős nehézséggel járhatott, ha — mint azt feltételezzük — annakidején laza vonót használtak, és az akkordokat egyszerre szólaltatták meg. Mind e nehézségek mellett sem a technikai próbatét lehetett a zeneköltő elsőrendű célja, hanem az a szellemi erőpróba, hogy a hangzó anyag minimumával a kifejezés maximumát valósítsa meg.
A partita műfaja azonos a szvitével. Elnevezése a síposok szvitmuzsikájának ünnepi alkalmára (Parthie) utal. A szvit-vagy suite a XVI. században alakult ki. Eredetileg táncdalokat foglalt sorozatba, utóbb ezeket hangszeres formában terjesztették el a vándor muzsikusok. 1600 táján népszerű tánc volt például a Padovana, Gagliarda és a Romanesca. A szvit táncdarabjait közös hangnem és rokon tematikus anyag fűzi össze. A harmincéves háború nagy nemzetközi csataterein ugyan a legkevésbé sem kultúrájuk kicserélése céljából adtak egymásnak találkozót a különféle népek fiai, azonban honi táncmuzsikájuk mégis elkísérte őket e szomorú találkozókra, és a táncfüzér újabb tételekkel gyarapodott. Kialakult a táncok meghatározott sorrendje: Allemande, Courante, Sarabande, Gigue. Ezeket csekély változtatással Bach szvitjei, ill. partitái is átvették, de nyitótételük rendszerint nem táncdarab, hanem Prelúdium, Fantázia, Sinfonia stb.
Azokban a többtételes darabokban, amelyeket a zeneszerző szonátáknak nevez, az olasz templomi szonáta mintáját követi: általában így a tételek száma, tempójuk váltakozóan lassú meg gyors. Az egyik lassú tétel hangneme eltér a mű alaptonalitásától: a párhuzamos vagy más, rokon hangnemben íródott, akárcsak a versenyművek lassú tételei: Az első Adagio rendszerint a szó szoros értelmében bevezető tétel: a második, gyors tétel előjátéka, amely olykor nem is fejeződik be teljes zárlattal, hanem a dominánson ér — nyilvánvalóan ideiglenes — nyugvópontra (a-moll és C-dúr szonáta!). Valamennyi szonáta zárótétele azonos karakterű: egyszólamú, tizenhatodokban mozgó, két részre tagolódó tétel, amely a versenyművek fináléival rokon." (Pándi Marianne , fidelio.hu)
A műveket Mark Lubotsky orosz hegedűs adja elő.
A művek:
Sonata no. 1 in G minor, BWV 1001
1. Adagio
2. Fuga (Allegro)
3. Siciliana
4. Presto
Partita no. 1 in B minor, BWV 1002
5. Allemanda
6. Double
7. Corrente
8. Presto
9. Sarabande
10.Double
11.Tempo di Borea
12.Double.
Sonata no. 2 in A minor, BWV 1003
13. Grave
14. Fuga
15. Andante
16. Allegro
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
CD10: Sonate e partite per Violino Solo I.
"Bach, aki apjától tanult hegedülni, bizonyára jól játszott e hangszeren, hiszen Weimarban (1708—1717) a koncertmesteri állást is betöltötte. Szólóhegedűre irt szonátáit és partitáit mindencsérre kiváló hegedűs számára írhatta, mert ezeknek technikai-zenei megoldása akkor is jelentős nehézséggel járhatott, ha — mint azt feltételezzük — annakidején laza vonót használtak, és az akkordokat egyszerre szólaltatták meg. Mind e nehézségek mellett sem a technikai próbatét lehetett a zeneköltő elsőrendű célja, hanem az a szellemi erőpróba, hogy a hangzó anyag minimumával a kifejezés maximumát valósítsa meg.
A partita műfaja azonos a szvitével. Elnevezése a síposok szvitmuzsikájának ünnepi alkalmára (Parthie) utal. A szvit-vagy suite a XVI. században alakult ki. Eredetileg táncdalokat foglalt sorozatba, utóbb ezeket hangszeres formában terjesztették el a vándor muzsikusok. 1600 táján népszerű tánc volt például a Padovana, Gagliarda és a Romanesca. A szvit táncdarabjait közös hangnem és rokon tematikus anyag fűzi össze. A harmincéves háború nagy nemzetközi csataterein ugyan a legkevésbé sem kultúrájuk kicserélése céljából adtak egymásnak találkozót a különféle népek fiai, azonban honi táncmuzsikájuk mégis elkísérte őket e szomorú találkozókra, és a táncfüzér újabb tételekkel gyarapodott. Kialakult a táncok meghatározott sorrendje: Allemande, Courante, Sarabande, Gigue. Ezeket csekély változtatással Bach szvitjei, ill. partitái is átvették, de nyitótételük rendszerint nem táncdarab, hanem Prelúdium, Fantázia, Sinfonia stb.
Azokban a többtételes darabokban, amelyeket a zeneszerző szonátáknak nevez, az olasz templomi szonáta mintáját követi: általában így a tételek száma, tempójuk váltakozóan lassú meg gyors. Az egyik lassú tétel hangneme eltér a mű alaptonalitásától: a párhuzamos vagy más, rokon hangnemben íródott, akárcsak a versenyművek lassú tételei: Az első Adagio rendszerint a szó szoros értelmében bevezető tétel: a második, gyors tétel előjátéka, amely olykor nem is fejeződik be teljes zárlattal, hanem a dominánson ér — nyilvánvalóan ideiglenes — nyugvópontra (a-moll és C-dúr szonáta!). Valamennyi szonáta zárótétele azonos karakterű: egyszólamú, tizenhatodokban mozgó, két részre tagolódó tétel, amely a versenyművek fináléival rokon." (Pándi Marianne , fidelio.hu)
A műveket Mark Lubotsky orosz hegedűs adja elő.
A művek:
Sonata no. 1 in G minor, BWV 1001
1. Adagio
2. Fuga (Allegro)
3. Siciliana
4. Presto
Partita no. 1 in B minor, BWV 1002
5. Allemanda
6. Double
7. Corrente
8. Presto
9. Sarabande
10.Double
11.Tempo di Borea
12.Double.
Sonata no. 2 in A minor, BWV 1003
13. Grave
14. Fuga
15. Andante
16. Allegro
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
- Kód:
https://zenekucko.com/wp/03738
A hozzászólást Levin összesen 1 alkalommal szerkesztette, legutóbb Hétf. Aug. 17, 2020 7:38 am-kor.
Re: Johann Sebastian Bach
Vol I - Orchestral Works & Chamber Music
CD11: Sonate e partite per Violino Solo II.
A művek:
Partita No.2 in D minor, BWV 1004
1. Allemande 4:43
2. Courante 2:28
3. Sarabande 4:14
4. Giga 4:16
5. Ciacona 14:39
Sonata No.3 in C major, BWV 1005
6. Adagio 3:40
7. Fuga 10:34
8. Largo 3:10
9. Allegro assai 5:03
Partita No.3 in E major, BWV 1006
10. Preludio 3:26
11. Loure 4:09
12. Gavotte & Rondeau 2:48
13. Menuet I - menuet II - menuet I 4:37
14. Bourree 1:15
15. Gigue 1:58
A műveket Mark Lubotsky orosz hegedűs adja elő.
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
CD11: Sonate e partite per Violino Solo II.
A művek:
Partita No.2 in D minor, BWV 1004
1. Allemande 4:43
2. Courante 2:28
3. Sarabande 4:14
4. Giga 4:16
5. Ciacona 14:39
Sonata No.3 in C major, BWV 1005
6. Adagio 3:40
7. Fuga 10:34
8. Largo 3:10
9. Allegro assai 5:03
Partita No.3 in E major, BWV 1006
10. Preludio 3:26
11. Loure 4:09
12. Gavotte & Rondeau 2:48
13. Menuet I - menuet II - menuet I 4:37
14. Bourree 1:15
15. Gigue 1:58
A műveket Mark Lubotsky orosz hegedűs adja elő.
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
- Kód:
http://tinyurl.com/ycl2x7vm
Re: Johann Sebastian Bach
Vol I - Orchestral Works & Chamber Music
CD12: Cello Suites
"Azt, hogy Bach a hat, szóló csellóra íródott szvitsorozatot mikor, és miért írta, tisztázatlan. Feltehetőleg a kötheni udvar csellistáinak készült (Christian Ferdinand Abel és Christian Linigke).
A szóló hegedűre írott művekkel ellentétben ebből sajnos nem maradt fenn Bach kezétől kotta, csak Anna Magdalena Bach másolatában. Ezen kívül Johann Peter Keller másolatában és két anonim másolat maradt fenn. Ezek mind eltérő vonásokat, artikulációkat, illetve néhol hangokat tartalmaznak, így nehezítik a művek megértését." - írja a Wikipédia.
A művek:
Suite No.1 in G major, BWV 1007
1. Prelude 2:37
2. Allemande 3:53
3. Courante 3:04
4. Sarabande 4:00
5. Menuet I & II 3:51
6. Gigue 1:54
Suite No.3 in C major, BWV 1009
7. Prelude 3:57
8. Allemande 3:59
9. Courante 3:36
10. Sarabande 5:39
11. Bouree I & II 4:45
12. Gigue 3:35
Suite No.5 in C minor, BWV 1011
13. Prelude 6:01
14. Allemande 4:41
15. Courante 1:57
16. Sarabande 5:08
17. Gavotte I & II 4:38
18. Gigue 2:32
Jaap ter Linden - cello
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
CD12: Cello Suites
"Azt, hogy Bach a hat, szóló csellóra íródott szvitsorozatot mikor, és miért írta, tisztázatlan. Feltehetőleg a kötheni udvar csellistáinak készült (Christian Ferdinand Abel és Christian Linigke).
A szóló hegedűre írott művekkel ellentétben ebből sajnos nem maradt fenn Bach kezétől kotta, csak Anna Magdalena Bach másolatában. Ezen kívül Johann Peter Keller másolatában és két anonim másolat maradt fenn. Ezek mind eltérő vonásokat, artikulációkat, illetve néhol hangokat tartalmaznak, így nehezítik a művek megértését." - írja a Wikipédia.
A művek:
Suite No.1 in G major, BWV 1007
1. Prelude 2:37
2. Allemande 3:53
3. Courante 3:04
4. Sarabande 4:00
5. Menuet I & II 3:51
6. Gigue 1:54
Suite No.3 in C major, BWV 1009
7. Prelude 3:57
8. Allemande 3:59
9. Courante 3:36
10. Sarabande 5:39
11. Bouree I & II 4:45
12. Gigue 3:35
Suite No.5 in C minor, BWV 1011
13. Prelude 6:01
14. Allemande 4:41
15. Courante 1:57
16. Sarabande 5:08
17. Gavotte I & II 4:38
18. Gigue 2:32
Jaap ter Linden - cello
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
- Kód:
http://tinyurl.com/ycb7rd4l
Re: Johann Sebastian Bach
Vol I - Orchestral Works & Chamber Music
CD13: Cello Suites
A művek:
Suite no. 2 in D minor, BWV 1008
1. I. Prelude
2. II. Allemande
3. III. Courante
4. IV. Sarabande
5. V. Minuet I & II
6. VI. Gigue
Suite no. 4 in E-flat major, BWV 1010
7. I. Prelude
8. II. Allemande
9. III. Courante
10. IV. Sarabande
11. V. Bourrée I & II
12. VI. Gigue
Suite no. 6 in D major, BWV 1012
13. I. Prelude
14. II. Allemande
15. III. Courante
16. IV. Sarabande
17. V. Gavotte I & II
18. VI. Gigue
Jaap ter Linden - cello
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
CD13: Cello Suites
A művek:
Suite no. 2 in D minor, BWV 1008
1. I. Prelude
2. II. Allemande
3. III. Courante
4. IV. Sarabande
5. V. Minuet I & II
6. VI. Gigue
Suite no. 4 in E-flat major, BWV 1010
7. I. Prelude
8. II. Allemande
9. III. Courante
10. IV. Sarabande
11. V. Bourrée I & II
12. VI. Gigue
Suite no. 6 in D major, BWV 1012
13. I. Prelude
14. II. Allemande
15. III. Courante
16. IV. Sarabande
17. V. Gavotte I & II
18. VI. Gigue
Jaap ter Linden - cello
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
- Kód:
http://tinyurl.com/ycb7rd4l
Re: Johann Sebastian Bach
Vol I - Orchestral Works & Chamber Music
CD14: Flute Sonatas
Bach kamarazenéjének legnagyobb része a kötheni „hangszeres” évek derekán, 1720 körül keletkezett. A harmincas éveiben járó zeneszerző 1717-től 1723-ig működött karmesterként a kis anhalti fejedelmi udvarban, ahol alkotói fantáziáját elsősorban az instrumentális zenére összpontosította.
Műfajukat tekintve a Bach-jegyzékben hármasával ciklusba rendezett fuvolaszonáták a kor párhuzamosan egymás mellett élő két fuvolatípusához hasonlóan, két egymással rokon formatípusba tartoznak. Az obligát csembalóval kísért háromtételes, concerto-típusú szonáták közül (BWV 1030—1032) mindössze az első, eredetileg g-moll hangnemű, később h-mollba transzponált kompozíció bizonyult hitelesnek, és maradt fenn teljes egészében. A négytételes, continuo-kíséretes fuvolaszonáták ezzel szemben (BWV 1033—1035) a chiesa-típusú, vagyis templomi szonáta tételrendjét és formai hagyományait követik.
A művek:
Sonata in B minor, BWV 1030
01. I. Andante 9:18
02. II. Largo e dolce 3:37
03. III. Presto 6:01
Sonata in E-flat major, BWV 1031
04. I. Allegro moderato 3:39
05. II. Siciliano 2:15
06. III. Allegro 5:20
Sonata in A major, BWV 1032
07. I. Vivace 5:03
08. II. Largo e dolce 3:08
09. III. Allegro 4:36
Stephen Preston - flute
Jordi Savall - viola da gamba
Trevor Pinnock - harpsichord
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
CD14: Flute Sonatas
Bach kamarazenéjének legnagyobb része a kötheni „hangszeres” évek derekán, 1720 körül keletkezett. A harmincas éveiben járó zeneszerző 1717-től 1723-ig működött karmesterként a kis anhalti fejedelmi udvarban, ahol alkotói fantáziáját elsősorban az instrumentális zenére összpontosította.
Műfajukat tekintve a Bach-jegyzékben hármasával ciklusba rendezett fuvolaszonáták a kor párhuzamosan egymás mellett élő két fuvolatípusához hasonlóan, két egymással rokon formatípusba tartoznak. Az obligát csembalóval kísért háromtételes, concerto-típusú szonáták közül (BWV 1030—1032) mindössze az első, eredetileg g-moll hangnemű, később h-mollba transzponált kompozíció bizonyult hitelesnek, és maradt fenn teljes egészében. A négytételes, continuo-kíséretes fuvolaszonáták ezzel szemben (BWV 1033—1035) a chiesa-típusú, vagyis templomi szonáta tételrendjét és formai hagyományait követik.
A művek:
Sonata in B minor, BWV 1030
01. I. Andante 9:18
02. II. Largo e dolce 3:37
03. III. Presto 6:01
Sonata in E-flat major, BWV 1031
04. I. Allegro moderato 3:39
05. II. Siciliano 2:15
06. III. Allegro 5:20
Sonata in A major, BWV 1032
07. I. Vivace 5:03
08. II. Largo e dolce 3:08
09. III. Allegro 4:36
Stephen Preston - flute
Jordi Savall - viola da gamba
Trevor Pinnock - harpsichord
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
- Kód:
http://tinyurl.com/y8b3rbel
Re: Johann Sebastian Bach
Vol I - Orchestral Works & Chamber Music
CD15: Flute Sonatas
A művek:
Sonata in C major, BWV 1033
01. I. Andante 1:45
02. II. Allegro 2:41
03. III. Adagio 1:45
04. IV. Menuet I & II 2:52
Sonata in E minor, BWV 1034
05. I. Adagio ma non tanto 3:13
06. II. Allegro 2:47
07. III. Andante 3:24
08. IV. Allegro 5:23
Sonata in E major, BWV 1035
09. I. Adagio ma non tanto 2:29
10. II. Allegro 3:18
11. III. Siciliano 3:47
12. IV. Allegro assai 3:17
Partita for solo flute in A minor, BWV 1013
13. I. Allemande 5:11
14. II. Corrente 4:04
15. III. Sarabande 5:59
16. IV. Bourrée anglaise 2:48
Stephen Preston - flute
Jordi Savall - viola da gamba
Trevor Pinnock - harpsichord
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
CD15: Flute Sonatas
A művek:
Sonata in C major, BWV 1033
01. I. Andante 1:45
02. II. Allegro 2:41
03. III. Adagio 1:45
04. IV. Menuet I & II 2:52
Sonata in E minor, BWV 1034
05. I. Adagio ma non tanto 3:13
06. II. Allegro 2:47
07. III. Andante 3:24
08. IV. Allegro 5:23
Sonata in E major, BWV 1035
09. I. Adagio ma non tanto 2:29
10. II. Allegro 3:18
11. III. Siciliano 3:47
12. IV. Allegro assai 3:17
Partita for solo flute in A minor, BWV 1013
13. I. Allemande 5:11
14. II. Corrente 4:04
15. III. Sarabande 5:59
16. IV. Bourrée anglaise 2:48
Stephen Preston - flute
Jordi Savall - viola da gamba
Trevor Pinnock - harpsichord
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
- Kód:
http://tinyurl.com/y8b3rbel
Re: Johann Sebastian Bach
Vol I - Orchestral Works & Chamber Music
CD16: Lute Works
Bachot a lant, ez a régi hangszer nagyon érdekelte, jó barátja volt a lantművész Silvius Leopold Weiss-nek (1687-1750), saját hangszerei között is volt két lant és egy theorba, amely a lant mélyebb fekvésű, basszus-változata.
Összesen hét darabot komponált lantra, ebből három szvit, a többiek különálló darabok.
A műveket Jakob Lindberg adja elő egy, Michael Lowe oxfordi lantkészítő által 1981-ben készített 13 húros barokk lanton.
A művek:
Suite in G minor, BWV 995
1. Prelude 5:44
2. Allemande 4:58
3. Courante 2:01
4. Sarabande 2:38
5. Gavotte I & II 4:47
6. Gigue 2:27
Suite in E minor, BWV 996
7. Prelude 2:55
8. Allemande 2:46
9. Courante 3:05
10. Sarabande 4:01
11. Bourree 1:26
12. Gigue 3:51
Suite in C minor, BWV 997
13. Prelude 3:25
14. Fugue 8:18
15. Sarabande 5:14
16. Gigue-double 7:04
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
CD16: Lute Works
Bachot a lant, ez a régi hangszer nagyon érdekelte, jó barátja volt a lantművész Silvius Leopold Weiss-nek (1687-1750), saját hangszerei között is volt két lant és egy theorba, amely a lant mélyebb fekvésű, basszus-változata.
Összesen hét darabot komponált lantra, ebből három szvit, a többiek különálló darabok.
A műveket Jakob Lindberg adja elő egy, Michael Lowe oxfordi lantkészítő által 1981-ben készített 13 húros barokk lanton.
A művek:
Suite in G minor, BWV 995
1. Prelude 5:44
2. Allemande 4:58
3. Courante 2:01
4. Sarabande 2:38
5. Gavotte I & II 4:47
6. Gigue 2:27
Suite in E minor, BWV 996
7. Prelude 2:55
8. Allemande 2:46
9. Courante 3:05
10. Sarabande 4:01
11. Bourree 1:26
12. Gigue 3:51
Suite in C minor, BWV 997
13. Prelude 3:25
14. Fugue 8:18
15. Sarabande 5:14
16. Gigue-double 7:04
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
- Kód:
http://tinyurl.com/yasyeslp
Re: Johann Sebastian Bach
Vol I - Orchestral Works & Chamber Music
CD17: Lute Works
A műveket Jakob Lindberg adja elő egy, Michael Lowe oxfordi lantkészítő által 1981-ben készített 13 húros barokk lanton.
A művek:
Prelude, Fugue & Allegro in E flat major, BWV 998
1. Prelude 2:43
2. Fugue 6:36
3. Allegro 3:49
4. Prelude in C minor, BWV 999 1:58
5. Fugue in G minor, BWV 1000 5:48
Suite in E major, BWV 1006a
6. Prelude 5:10
7. Loure 3:38
8. Gavotte en rondeau 3:26
9. Menuet I & II 4:31
10. Bourree 2:00
11. Gigue 2:33
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
CD17: Lute Works
A műveket Jakob Lindberg adja elő egy, Michael Lowe oxfordi lantkészítő által 1981-ben készített 13 húros barokk lanton.
A művek:
Prelude, Fugue & Allegro in E flat major, BWV 998
1. Prelude 2:43
2. Fugue 6:36
3. Allegro 3:49
4. Prelude in C minor, BWV 999 1:58
5. Fugue in G minor, BWV 1000 5:48
Suite in E major, BWV 1006a
6. Prelude 5:10
7. Loure 3:38
8. Gavotte en rondeau 3:26
9. Menuet I & II 4:31
10. Bourree 2:00
11. Gigue 2:33
Download/Letöltés
Password/Jelszó: levente
- Kód:
http://tinyurl.com/yasyeslp
passages :: Kezdőlap :: Zene :: Gyűjtemények, sorozatok
1 / 1 oldal
Engedélyek ebben a fórumban:
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
|
|